Pradžia > Gyvenimas > Rusiją šokdina mergaitės. Trumpai apie „Pussy Riot“

Rusiją šokdina mergaitės. Trumpai apie „Pussy Riot“

– Ar po traumos, kurią jums sukėlė šis pasirodymas, kreipėtės į gydytojus ar psichologus?
– Per mane ne kartą perėjo maloningoji Dievo energija, o ji daug stipresnė už bet kokius psichologus, juo labiau kad pati esu psichologė.
– Kodėl gi tuomet toji dieviškoji energija neišgydė jūsų nuo moralinės traumos?
– KLAUSIMAS ATMETAMAS.
– Ar jums žinoma apie banketus, kurie vyksta šventyklos komplekse?
– KLAUSIMAS ATMETAMAS.

– Iš kur jūs žinote, kaip juda velniai?
– KLAUSIMAS ATMETAMAS.

Vis teisėjos nutraukiamas dialogas tarp moralinę traumą patyrusios nukentėjusiosios ir kaltinamųjų advokato vyko 2012 metais po Kristaus gimimo, liepos 30 dieną. Teisiamos feministinės pankroko grupės „Pussy Riot“ narės. Kaltinimai ir ekspertų išvados būtų juokingos, jei mergaitėms negrėstų 3 metai kalėjimo. „Mergaitės“ – taip tris jaunas moteris (Nadeždą Tolokonikovą, Mariją Alechiną ir Jekateriną Samucevič) jau priprato vadinti Rusijoje. Matot, mergaitės ne tik Lietuvoje, bet ir Rusijoje moka sukelti karščiausių aistrų sūkurius.

Penkios grupės narės atėjo į katedrą, nusimetė paltus, užsidėjo kaukes ir altorinėje dalyje maždaug 2 minutes (kol nesusėmė apsauga) šoko bei dainavo. Tiksliau, atliko „pank-maldą“: pasak advokato, 20-30 sekundžių klūpėjo ir žegnojosi, o per likusias dainavo eilutes iš jau išgarsėjusios muzikinės kompozicijos „Dievo Motina, išvaryk Putiną“. Filmuota medžiaga sumontuota, įgarsinta ir įdėta į „Youtube“. Iš pirmo žvilgsnio – viskas aišku. Tačiau, pradėjus domėtis aplinkybėmis, atsiveria vis nauji įdomūs sluoksniai bei dar daugiau nuomonių ir interpretacijų. Pradžioje – apie įvykio vietą ir priežastis.

„Pussy Riot“ akcija vyko Kristaus Išganytojo katedroje, Maskvoje. 1883 metais pabaigta statyti katedra buvo sugriauta 1931-aisiais, o jos vietoje pastatytas baseinas. 1997 metais šventovė atstatyta. Statybų darbus lydėjo begaliniai skandalai. Čia ir piniginės machinacijos, ir po katedra įrengta automobilių aikštelė, ir didžiulė banketų salė šventyklos komplekse – patalpas, nukabinėtas ikonomis ir freskomis, galima parai išsinuomoti už 450 tūkst. rublių ir daryti ten ką tik nori.

Mergaitės pinigų nemokėjo. Katedroje atliktos „pank-maldos“ priedainyje Dievo Motinos prašoma išvaryti Putiną, o likusiame dainos tekste kalbama apie religijos ir valdžios ryšius („Patriarchas tiki Putiną, geriau, s*ka, tikėtų Dievą“). Jų teigimu, šį poelgį išprovokavo neseni įvykiai šalyje. Prieš pat prezidento rinkimus patriarchas Kirilas I viešai ragino visus tikinčiuosius balsuoti už V. Putiną, vadindamas jo valdymo metus – Dievo dovana Rusijai. Iki teismo ir teismo metu kiekviena jų pabrėžė, kad šiuo poelgiu nenorėjo įžeisti tikinčiųjų ar religijos apskritai – jos protestavo prieš esamą politinę padėtį šalyje. „Neištarėme įžeidžiamų žodžių, skirtų tikintiesiems, Bažnyčiai ar Dievui. Jokios agresijos žmonėms nebuvo, buvo tik noras pakeisti politinę situaciją į gera, tik su tuo buvo susijusi visa mūsų energija ir ekspresija“, – teigė grupės narė N. Tolokonikova.

Bausti ar pasigailėti?

Apie „Pussy Riot“ nuo pavasario Rusijoje kalbama visur. Gatvėse vyksta palaikymo ir pasmerkimo akcijos, rašo tinklaraščiai, spauda, reportažus nuolat rodo televizija. Diskusijos šia tema vyko turbūt visose Rusijos pokalbių laidose. Pasisakė visi – nuo prezidento iki Alos Pugačiovos; nuo alpstančios iš įtūžio pilietės Olgos iki menininko Piotro, kuris palaikydamas grupę užsisiuvo lūpas. Neabejoju, kad diskusijos apie „Pussy Riot“ nesibaigs nuosprendžio paskelbimu. Lietuvos žiniasklaida apie procesą ir patį įvykį informuoja gan atmestinai ir fragmentiškai, tad, nelaukdama teismo pabaigos, trumpai apžvelgsiu įdomesnes ir dažniausiai šioje istorijoje minimas nuomones. O jų daug!

Vartoma Biblija. Vieni tai darydami kalba, kad mergaitės apsėstos šėtono, ir reikalauja visų įmanoma griežčiausių bausmių (nuo viešo išplakimo iki 7 metų kalėjimo). „Kai susijungia feminizmas ir pankrokas, gimsta atviras demonizmas“, – tvirtina dideliu kryžiumi pasipuošęs barzdotas žmogus. Beje, jautrių žmonių komentarai lietuviškuose interneto portaluose taip pat įspūdingi: „žydų samdytos p*zdos“, „nera ko cia aimanuot ir daryt is siu prostituciu kankines“, „uzdaryt tas s*kas visiem 7 metam“, „kalės“, „cia tos mergos praejusios Amerikonu mokykla, juk buvo daug dirbama kad sugriaut Tarybu Sajunga , o dabar Rusija,bet Rusijos nepavyksta sugriauti,DIEVAS pagailejo Rusijos ir dave puiku zmogu Putina , todel ir piksta Amerikonai“, „uzmuryt ilgam tas pankes issigimeles“ etc. Kiti Biblijos skaitytojai (jų Rusijoje nemažai) primena, kad Bažnyčios pareiga yra mylėti ir atleisti. Siūloma su prasikaltusiomis mergaitėmis kalbėtis ir tokiu būdu parodyti joms jų klaidas.

Vartomi meno vadovėliai. Vieni tai darydami sako, kad menininkai turi žinoti savo vietą ir kad už meno erdvių menas praranda savo statusą ir tampa nusikaltimu. Kiti primena, kad šiuolaikinis, aktualus menas seniai išėjo iš muziejinių erdvių ir yra laisvas provokuoti. Beje, viena iš teisiamų merginų susijusi su gerai visiems žinomais provokatoriais – meno grupe „Voina“. Maratas Gelmanas (kolekcininkas, 1990 metais įkūręs vieną pirmųjų šiuolaikinio meno galerijų Maskvoje, dabartinis Permės šiuolaikinio meno muziejaus direktorius) sako: „Jei tikėčiau teismo sąžiningumu, būčiau vienas pirmųjų „Pussy Riot“ performanso kritikų. Tačiau matau, kad dabar vyksta ne teismas, o kerštas. Todėl meno pasaulis palaiko ir palaikys taip neadekvačiai teisiamas mergaites.“

Vartomas Baudžiamasis kodeksas. Vieni ieško punktų, kuriuos būtų galima pritaikyti šiai bylai. Kiti tvirtina, kad už šį chuliganizmo atvejį galima bausti tik administracine tvarka (pinigine bauda, viešaisiais darbais ar 15 parų areštu). Neabejoju, kad, prieš vykdant šį performansą, buvo konsultuojamasi su teisininkais ir šie pažadėjo būtent tokį finalą – šiek tiek triukšmo, nepatogumų ar pinigines išlaidas. Tačiau liko neįvertintas Bažnyčios, valdžios ir dalies visuomenės įsiūtis. Viskas pakrypo pačiu blogiausiu scenarijumi, jei tokį apskritai kas galėjo įsivaizduoti. Pagal prokuroro kaltinimus mergaitėms gresia iki 7 metų kalėjimo. Šiomis dienomis vykstančio teismo jos 5 mėnesius laukė areštinėje.

Kai kas išsitraukia net istorines knygas. Pasak vienų, mergaitės savo veiksmais išsityčiojo ir iš valstybingumo (katedra buvo pastatyta Napoleono armijos pasitraukimui atminti), kiti primena, kad Rytų Bažnyčioje buvo itin stipri „šventųjų kvailelių“ (jurodivyje), galinčių sakyti visą tiesą į akis ir kitaip keistai elgtis, tradicija, ir mergaičių veiksmus priskiria šiuolaikinei jos atmainai.

O keturmetė Gera, penkis mėnesius nemačiusi mamos, sako: „Mamytė šoko, šoko ir ją pagavo.“

Atvirai besižavinčių šiuo „Pussy Riot“ poelgiu mažai. Dalis jas palaikančiųjų sako, kad ribos kiek peržengtos. Tačiau net ir pykstantys už išsišokimą tikintieji stebisi tokiu žiauriu elgesiu ir bausmės neadekvatumu. 5 mėnesiai kameroje iki teismo ir gresiantis 3 metų įkalinimas – labai jau griežta bausmė jaunoms pankėms. „Visa jų kaltė ta, kad jos jaunos, arogantiškos ir nuostabios“, – sako dainininkė Patti Smith ir kartu su visu pasauliu laukia, kol pagaliau bus paskelbtas nuosprendis.

 

Publikuota: Šiaurės Atėnai 

Kategorijos:Gyvenimas Žymos:
  1. Kol kas komentarų nėra.
  1. No trackbacks yet.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: